Hoe ik mijn business groeide met Facebook advertenties

Uncategorized Nov 01, 2021
 

Ik spreek veel van mijn klanten en die denken..... AAH ik durf eigenlijk niet te starten met Facebook advertenties, of ik heb al veel geld uitgegeven maar er nog niks van gezien... Er is angst voor FB advertenties!

Misschien herken je die angst wel ... vooral omdat je nu veel om je heen hoort dat FB advertenties duur zijn en qua prijs erg verhoogd zijn, wat doe je dan? Hoe ga je hier mee om?

Vandaag vertel ik iets over hoe ik mijn business groeide met FB advertenties en in welke plek FB advertentie strategie zou kunnen hebben in je business als je wilt groeien.

Ik startte precies een jaar geleden met coaching voor de Nederlandse markt, in Amerika ben ik ook al even actief geweest, maar het begon voor mij pas op de NL markt waar ik startte met 0 volgers of enige bekendheid. Ik moest opnieuw beginnen met alles! Ik had haast geen volgers, alleen mensen die mij volgde omdat ik leuke kids heb ;), maar niet om mijn business. Ik had dus geen groot warm netwerk.

In oktober startte ik een coachingstraject en zijn er een aantal mensen aangehaakt via via en vanuit mijn eigen netwerk, maar toen ik in februari mijn huidige programma pitchte had ik het gevoel helemaal vanaf 0 te moeten beginnen.

Ik had minder dan 100 mensen op mijn emaillijst en wilde dus mijn programma pitchen. Wat doe je dan?
Een van de oplossingen is adverteren.

Ik had al wel veel ervaring met adverteren, niet allemaal positief (heb wel eens 1000 door de wc gegooid), maar ik had wel ontdekt dat de coaches en bedrijven die snel gegroeid zijn, dit allemaal met advertenties hadden gedaan. Waar het vaak misgaat als je niet de juiste boodschap hebt die aanslaat bij je doelgroep. Dit is het direct het lastigste van advertenties. het juiste haakje, de juiste ingang.

Toen ik die gevonden had... ben ik gaan adverteren.
Nu heb ik in de afgelopen 6 maanden 12.500 uitgegeven aan FB en IG advertenties, maar hierdoor heb ik een omzet gedraaid van 70K. Dus een winst gedraaid van bijna 60.000. Dit heb ik te danken aan advertenties. Ik heb mijn e-maillijst uitgebreid van 100 naar ruim 1000.

Nu gaat FB door een hele transformatie. Zijn de prijzen omhoog gegaan omdat er gewoon meer concurrentie is gekomen door meer thuiswerkers door de lockdowns, en omdat FB te kampen heeft met de IOS 14 en nu ook 15 update.
FB advertenties zijn duurder geworden. En ook al ben ik daar niet blij mee, het is nog steeds winstgevend dus blijf ik het gebruiken.

Een aantal tips als het gaat om je FB strategie voor jouw business.

1. Weet haarscherp welke boodschap je doelgroep aangaat. Wat hebben ze echt van je nodig en wat zal hun leven of business veranderen. > mensen schrijven zich niet in voor iets wat niet super belangrijk is voor ze. Meer concurrentie vraagt dus om een duidelijke propositie.
2. Weet dat welk bedrag je ook uitgeeft aan FB, of dit nu 100 euro is 1000 of 10.000, het voelt altijd eng. Zorg alleen dat dit je niet tegenhoud. Ondernemerschap is een stukje risico nemen. En ook al gaat je business als een trein, het blijft pijn aan je hart doen om eerst geld over te maken, voordat je er direct iets aan terugziet.
3. Zorg dat je een duidelijk aanbod hebt achter je advertentie. Adverteer niet doelloos op je E-book als je kern aanbod nog niet scherp of strak staat. Als je op een E-book adverteert zorg dan dat je Masterclass ook al gepland staat en dat je mensen daarna toe kunt leiden. Adverteer dan ook direct met je masterclass wat naar sales leidt. Een E-book is een geweldige manier om goedkope leads te krijgen, maar als je aanbod nog niet staat, zou ik het niet doen. In de purpose methode die ik leer, adverteren we pas ná je eerste lancering op je E-book.
4. Zorg dat je naast je advertenties ook werkt aan je zichtbaarheid in je wekelijkse content, op socials maar ook in je mailinglijst. Je moet je mensen ook warm houden en ze moeten het vertrouwen met je kunnen opbouwen. Dit doe je goed met video, maar zorg ook dat je je jouw emaillijst warm houdt.
5. Wil je niet met advertenties werken, dat kan.. maar zorg dat je dan een goede netwerker bent, dat je b.v. in iemands podcast iets mag vertellen, dat je b.v. een live mag doen met andere mensen. Gebruik iemands anders netwerk. Of misschien heb je al super veel gedaan met social media, heb je veel bereik... zorg dat dan dat je de mailadressen krijgt van deze mensen. Wat je nodig hebt is Leads voor je aanbod (dus e-mailadressen van potentiele klanten), dus of je deze nu met advertentie verkrijgt of op een andere manier, dat is prima. Maar het aantal leads dat je nodig hebt voor een sales die blijft vaak gelijk.
6. Zorg dus dat je jouw advertenties altijd meet... Je moet weten wat je per lead betaald, wat je conversie percentage is van je masterclass. Op basis van die gegevens kun je minder risicovol adverteren. Als je je conversie % weet, dan weet je hoeveel leads je nodig hebt voor een sale. Gemiddeld ligt dit % tussen de 1-5%. Die van mij ligt nu rond de 2.5% voor een duurder aanbod.

Ga je adverteren? Begin klein en schaal het dan op.
Binnen de online business academy help ik ook de deelnemers met het opzetten van hun advertenties. Ik zie bijna niemand die graag van hun geld af wilt, dus iedereen vind het spannend. Maar dit is wel de weg naar groei.

Als advertenties nog niet voor je werken... gooi dan niet het kind met het badwater eruit, maar vraag je zelf af "hoe kunnen advertenties wél voor mij gaan werken". Mij heeft het in ieder geval veel gebracht in de afgelopen jaar, en daarom blijven advertenties een groot deel van de groei van mijn bedrijf.

Durf jij het al aan? Laat me hieronder weten of je al adverteert of wat je weerhoudt.. ?

Wil je hulp bij het maken en verkopen (dus ook adverteren van je online programma?) Boek een gesprek met mij in en dan kijken of ik je hiermee kan helpen!

QUIZ-TIME! Wordt jouw online programma een supersucces?

In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant. 

DOE DE TEST
Close

75% Complete

My gift to you...

Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.