Online zichtbaarheid is belangrijk voor je business. Mensen gaan je gewoon meer vertrouwen. Daarnaast ben je top-of-mind bij mensen. Door consistent te plaatsen op Instagram of een andere sociale media kan je je autoriteitspositie innemen. Als je dat niet doet, loop je het risico dat klanten naar concurrenten gaan die wel online zichtbaar zijn.
Sociale media content kan leiden tot nieuwe sales, maar ik zie het meer als een marketing tool. Als je consistent aan marketing doet, geeft mensen dit het vertrouwen om ook van je te kopen. Het kan net dat laatste zetje geven om van je te kopen, maar verwacht niet dat je gelijk allemaal sales gaat krijgen. Mensen hebben vaak een conversie-event nodig om van je te kopen, denk bijvoorbeeld aan een masterclass.
Je wilt een strategisch plan hebben hoe je je content de wereld in helpt. Dit is hoe ik het doe:
1. Kies een thema per week
Focus je op een thema per week. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de pijnpunten van je ideale klant. Waar loopt je klant tegenaan? Ook kan het gaan over het resultaat wat je klant wilt zien. Waar wilt je klant naartoe? Denk daarnaast ook aan het delen van jouw expertise. Vanuit hier kan je veel thema’s bedenken.
In mijn geval zou ik bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om een week te posten over het maken van je online programma en de week daarop over het promoten van je programma door Facebook advertenties.
2. Vertaal je thema naar content
Je wilt verschillende soorten content hebben. Ik zou aanraden om deze Instagram content te maken:
3. De content pilaren
Wissel af met diverse content pilaren. Denk bijvoorbeeld aan:
Ik doe dit zelf niet heel strikt, maar het kan wel echt helpen met het maken van je content. Als specifieke visie zou ik kunnen posten ‘Waarom elke online ondernemer een online programma moet hebben’. Zo heb jij ook je eigen unieke visie die je kan delen over een onderwerp.
Een andere reden om met content pilaren te werken, is dat mensen verschillende voorkeuren voor content hebben. Sommige mensen willen graag cijfers zien en andere juist grappige memes of persoonlijke verhalen. Probeer dit af te wisselen.
Je content dient prikkelend te zijn. Maak je content niet saai of afgezaagd. Deel informatie dat mensen niet kunnen Googlen. Deel je eigen ervaringen.
Hier zie je bijvoorbeeld een reel van mij die het goed doet:
Dit bericht op Instagram bekijken
Ik probeer mensen een beetje om te laten denken. Te prikkelen.
4. Denk na over je captions
Voor het maken van goede captions volg ik de volgende opbouw:
Start je captions altijd met een goed haakje, de eerste zin. Je wilt dat het haakje mensen nieuwsgierig maakt en uitnodigt om verder te lezen.
Je neemt mensen mee van A naar B. Dit kan een verhaal van jezelf zijn, maar ook van je klant.
Ik vind dat in elke verhaal een stukje waarde moet zitten. Als ik bijvoorbeeld een verhaal over mijzelf deel, denk ik altijd hoe het ook voor anderen waardevol kan zijn.
Je sluit af met een call to action. Denk bijvoorbeeld aan een handraising post: ‘Comment masterclass en ik stuur je de link’. Dit kan je automatisch instellen via Manychat. Ook kan je een reactie in de comments uitlokken. ‘Wat vind jij leuker A of B?’
5. Verwerk je posts in je stories
Vervolgens kan je je post plaatsen op je stories. Ik maak altijd een mooi template hiervoor met mijn eigen foto’s en logo. Ik plaats dan ook stories ervoor en erna om de post te introduceren. Ik maak er een soort storyline van. Hier zie je hoe ik dat doe:
Ook eindig ik in de stories weer met een call to action. Stuur mensen niet naar ‘link in bio’. Mensen doen dit vaak niet. Je dat mensen direct kunnen reageren of iets kunnen ontvangen.
Consistentie
Ik werk een maand vooruit. Per maand maak ik dus 12 verschillende posts voor Instagram. Je posts kan je inplannen, maar je stories moet je wel live doen.
Gebruik ChatGPT
Als je even niet meer weet waar je over moet posten is chatGPT je vriend! Probeer dit eens als prompt: ‘Mijn klant loopt tegen problemen A en B aan. Verzin 5 verschillende soorten posts die ik op Instagram kan plaatsen inclusief captions’.
Je moet dit natuurlijk nog wel aanpassen aan je eigen stijl, maar het kan je veel inspiratie opleveren. Ik ben sowieso een fan van het gebruik van A.I. in mijn business.
Zoek een accountability buddy
Het kan helpen om met een accountability buddy te werken. Zo zorg je ervoor dat je het in ieder geval gaat doen. Zelf stuur ik mijn social media posts naar mijn team, die dan de editing doet. Zo houd mijn team mij accountable, maar ook zonder team kan je natuurlijk een buddy vinden.
In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant.
Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren.
In deze 4 daagse challenge live training zet je de 4 belangrijkste stappen voor het maken van succesvol online programma in een drukke markt, waar mensen écht op zitten te wachten
75% Complete
Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.