Hoe organiseer je een online webinar?

Uncategorized May 15, 2024

Een online webinar, masterclass of gratis training is dé perfecte manier om jouw ideale klant te inspireren, emotioneren en informeren.... en vervolgens je programma te kunnen verkopen!

Hier heb ik al mijn kennis over het geven van een online webinar verzameld, zodat jij goed voorbereid en vol zelfvertrouwen je webinar geeft! 

Hoe organiseer je een online webinar: 

  1. Wat is een webinar? 
  2. Webinar Software 
  3. Inschrijvingen voor je webinar 
  4. De Webinar checklist 

 
1. 
Wat is een webinar? 

Een webinar is een online event waarin je al jouw kennis met je publiek kan delen, maar ook nieuwe mensen kan inspireren. Dit kan in de vorm zijn van een presentatie met slides of alleen met video. De deelnemers zien jou en je scherm. 

Zelf gebruik ik de woorden webinar, masterclass en workshop vaak door elkaar. Het principe is hetzelfde. Door middel van het delen van kennis, laat je mensen kennis maken met jou en je producten en diensten. 

Een webinar kan je live geven of vooraf opnemen en uitzenden.

2. Webinar software

Een van de eerste keuzes die je maakt als je een webinar gaat organiseren is de software die je gaat gebruiken.  


Twee populaire opties zijn Zoom en WebinarGeek. Ik heb zelf een uitgebreide vergelijking gemaakt en besloten om van WebinarGeek gebruik te maken. 

Elke software heeft zijn voor- en nadelen. Het hangt ook van jouw situatie af, wat het beste past:

Zoom

Zoom kennen we allemaal. Met Zoom heb je meerdere opties: met de "standaard" zoom is je hoofddoel om personen in beeld te hebben. Aan Zoom standaard zitten er voor- en nadelen.
- Het is niet mega professioneel.
- Je moet de personen in je call allemaal muten als jij aan het praten bent.
- Je hebt geen analytics, dus je kan niet meten wat je live conversie is vanaf je webinar.
- Het is wel een goede optie voor als je niet veel geld wilt besteden (het is namelijk zo'n 13,- per maand)

De standaard versie is dus niet mega geschikt voor het geven van webinars. Zoom Webinars is de tweede optie die Zoom biedt. Ook deze optie heeft zijn voor- en nadelen:
- Het werkt handig voor mensen die niet nog een techniek willen leren
- Je hebt analytics, zo kan je dus zien wie er allemaal geweest is en vanaf waar ze hebben ingelogd.
- Je hebt een chatfunctie. Heb je de openbare chat aanstaan? Dan is het handig om een moderator te hebben, om de chat te reguleren, of om mensen die negatieve opmerkingen plaatsen eruit te gooien. Negatieve mensen hebben hoge invloed op je conversie, dus die mogen ergens anders heen.
- Je kunt niet zo goed de volgende slide zien.

WebinarGeek 

In mijn mening is WebinarGeek de beste software om geautomatiseerde webinars te geven, omdat:
- Je kunt het makkelijker zelf beheren, je hebt geen hulp nodig. De chat kan op openbaar en privé, ik kies altijd privé.
- Je kunt straks makkelijk kiezen of je je Webinar live geeft of automated.
- Je hebt extra buttons waarbij je bijvoorbeeld een poll kunt doen (in plaats van dat mensen reageren in de chat) of dat men met de button naar je programma toe kan.
- Je kunt makkelijker de volgende slide zien, dus dat helpt met de overgangen in je verhaal.
- Je kan een video testimonial afspelen, dat werkt super goed.

WebinarGeek vs Zoom

Kies je tussen WebinarGeek & Zoom? Als je het aankan om een nieuw systeem te leren, zou ik voor WebinarGeek gaan. Op de lange termijn is het super fijne software om hiermee te schakelen. Voor de mensen waarvoor techniek lastig is, geef ik vaak aan, start je eerste lancering met Zoom en ga daarna met WebinarGeek aan de gang. Ook als je een laag budget hebt is Zoom prima om mee te beginnen.

De prijzen zijn redelijk identiek, als je Zoom Webinar gebruikt ben je misschien iets meer geld kwijt dan bij WebinarGeek. Voor de daadwerkelijke prijzen is het echter handig om de websites van beide systemen te checken. De prijzen veranderen natuurlijk redelijk vaak.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.

Probeer WebinarGeek gratis uit 

3. Inschrijvingen voor je webinar of masterclass 

Je geeft een masterclass voor je online programma. Hoe kom ik nu aan inschrijvingen?Je hebt misschien geen grote e-maillijst of je warme publiek is snel opgedroogd, wat doe je dan?

Je hebt 3 soorten traffic die naar je webinar leiden:

1. Je eigen traffic. 

Denk aan je socials, je e-maillijst en jouw eigen bereik.

Je eigen traffic kan in het begin nog maar mager zijn, maar het mooie is .. je hebt van je eigen traffic niet zoveel nodig om vervolgens een klant te maken. Als iemand jou nog niet helemaal kent, moet deze persoon je eerst leren kennen, kijken of je wel waarmaakt wat je belooft... Voordat men dit vertrouwen heeft, dan kan er wel wat tijd voorbij gaan.

Onderschat ook je eigen netwerk niet.. je hebt soms meer dan je denkt.

Onderschat ook je warme kanalen niet, ook al is het aantal niet veel. Wat valt er onder een "warm kanaal"? Al je socials, of dit nu privé of zakelijk is, je LinkedIn, Instagram, Facebook, maar ook je e-maillijst.

Je kunt ook denken aan oude klanten etc.

Soms hoeft je directe kring niet eens jouw ideale klant te zijn, maar als je jouw ideale klant goed weet te omschrijven en je profileert je goed genoeg, dan kan jouw directe kring ook de doorverwijzing voor je zijn. Hier sta ik elke keer weer verbaasd over…

Als je op social media post over je masterclass en men laat inschrijven zorg dat het:
- Zo laagdrempelig mogelijk is.. Vooral nu met de link-sticker is het een stuk makkelijker, maar nog beter is een vragensticker waarin men hun email kwijt kan. Kost jou iets meer werk, maar niet veel meer.
- Je jouw promotie van jouw masterclass inleidt met een verhaal... zo vaak zie ik mensen GELIJK met hun masterclass op de proppen komen.. maar als je dit niet mooi inleidt.. Dan gaat niemand echt aangezet worden om mee te doen. Geef dus een goede introductie waarom het belangrijk is dat andere mensen meedoen.
- Vergeet ook niet je emaillijst uit te nodigen! Dit moet je tot wel 4x doen.. want anders zien mensen het alsnog over het hoofd...

2. Geleende traffic

Je "leent" de volgers, het bereik van iemand anders

Geleend traffic...Hier zijn andere beter in dan ik. Ik ben zelf niet een mega netwerker, heb ook echt een hekel aan BNI en dat soort netwerk meetings (ondanks ik het heel leuk vindt om andere ondernemers te ontmoeten) het is toch niet helemaal mijn ding, maar ik zie sommige ondernemers hierin stralen. 

Als je het netwerk van anderen gebruikt kun je afspreken bij elke sale dat men een kickback krijgt. Op deze manier hoef je het geld niet in marketing & sales te steken, maar geef je het aan de persoon die jou doorverwijst.

Je kunt ook denken aan win-acties, podcast interviews en samen Instagram lives organiseren. 

Vaak moet je dingen al wel even in de oven hebben, dus is je masterclass over een week dan ben je iets te laat met het organiseren.

3. Gekochte traffic

Adverteren om meer ogen op je masterclass te krijgen

Dan als laatste.. gekocht publiek en dit kunnen advertenties zijn. Advertenties op Facebook, Instagram en Youtube of linkedin.

Het beste is een combinatie van 3 omdat deze elkaar versterken. Ik zie nog teveel mensen die denken als ik het 1 keer op social media post dan is het genoeg en staan er verbaasd over dat hun masterclass niet vol zit ;).

4. Online Webinar Organiseren - De Webinar Checklist 

Je wilt je webinar zo goed mogelijk voorbereiden! Deze planning houd ik aan voor het voorbereiden van een online webinar:  

4-6 weken voor je webinar 

In de maand voor je webinar wil je een datum en onderwerp hebben gekozen. Als je dit nog niet hebt gedaan, maak je ook de keuze voor je webinar software, zoals Zoom of WebinarGeek. Mensen moeten zich kunnen inschrijven voor je webinar. Hiervoor maak je een registratiepagina aan .

2-4 weken voor je webinar

In de weken voor het webinar ga ik beginnen met het maken van de content. Wat wil je vertellen? Je maakt de slides van je webinar. Daarnaast gaat de promotie beginnen! Denk aan e-mails die je gaat versturen en social media posts die je maakt over je webinar. 

2 weken voor je webinar 

Vol aan de promotie! Hier gaan je mailings eruit en start je je sociale media promotie-plan. 

3 dagen voor de webinar 

Ik zorg altijd voor een test van het webinar. Test het licht, geluid en internet.

Webinar dag! 

De grote dag is aangebroken! Zorg dat je je webinar nog een keer oefent en test je internet. Zet je telefoon op stil, notificaties uit en beginnen maar! 

Deze informatie als handige checklist ontvangen? Klik dan hier

QUIZ-TIME! Wordt jouw online programma een supersucces?

In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant. 

DOE DE TEST

Mijn favoriete online tools

Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren. 

GA NAAR TOOLS
Close

75% Complete

My gift to you...

Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.