Een gebrek aan leads is vaak de reden dat je bedrijf niet groeit.
Wist je dat je ongeveer 15 salesgesprekken nodig hebt om 5 klanten te krijgen?
Of dat je 100 leads nodig hebt om 5 klanten binnen te halen via een masterclass?
Er zijn natuurlijk heel veel verschillende manieren om online leads te genereren.
Denk aan adverteren, persoonlijke outreach, het geven van een webinar, opvolging, sociale media of het maken van een quiz.
Een challenge is ook een hele gave manier om jouw online programma te lanceren en verkopen.
Challenges zijn een belangrijk onderdeel van mijn online marketing salesfunnel.
Door het geven van challenges genereer ik constant nieuwe leads.
Ik heb zelfs de meeste klanten gekregen door challenges.
In een challenge zet je jouw ideale klant aan tot het nemen van actie. Een challenge kan 3, 4, 5 of soms wel 30 dagen zijn.
De deelnemers van een challenge worden aangezet tot actie, zodat ze resultaat gaan zien.
Ik ben zelf niet zo’n fan van lange gratis challenges omdat je mensen na dag 3 wel verliest.
In mijn 4 daagse challenge laat ik bijvoorbeeld de deelnemers 4 belangrijke stappen maken om een succesvol online programma te lanceren.
Na een challenge ga je de salesweek in, waarbij je mensen een deadline geeft om je online programma te kopen.
Bij mij is dat het aanbod van mijn groepsprogramma Scalable Impact.
Zelf gebruik ik het meest een challenge als online leadgeneratie. Mensen leren me in korte tijd kennen en hebben de tijd om opgewarmd te worden. Ze vinden je leuk of niet leuk. Ze leren je net even wat beter kennen als met één masterclass.
Waarschijnlijk hebben ze in de groep al veel positieve vibes gekregen. De groepsdynamiek werkt ook altijd mee.
Plus je helpt mensen om tot actie te komen. Dit werkt goed bij mijn doelgroep.
Hier de voordelen van een challenge op een rij:
Het is de perfecte mogelijkheid om voor mensen aan de slag te gaan. Aan het einde van elke challenge dag laat je mensen kleine opdrachten doen. Dit zorgt voor quick wins. Het maken van deze stappen geeft zelfvertrouwen. Mensen zijn op weg en zien resultaat.
Een challenge is ook fijn, omdat het met meerdere mensen is. Je wordt geïnspireerd door andere mensen. Door hun lef en creatief proces. Je ziet dat je er niet alleen voorstaat.
Mooie manier van schaarste. Of je doet mee met een challenge of je bent net te laat. Het is een makkelijke manier om in te stappen in een proces.
Mensen leren je in korte tijd kennen. Je hebt meer exposure dan bijvoorbeeld een eenmalige masterclass. Je warmt mensen op en bouwt vertrouwen op.
In een challenge deel je jouw kennis. Hierdoor kan je anderen inspireren!
Een challenge is echt gericht op actie. Als jouw ideale klant geen actie hoeft te ondernemen, dan zou ik niet zo snel een challenge starten. Je kan dan eerder een masterclass of webinar organiseren.
Een challenge werkt heel goed bij onderwerpen als afvallen, het leren van een nieuwe skill, een nieuw programma onder de knie krijgen, meer Instagram volgers krijgen etc.
In een challenge kan je bepaalde principes vertellen die de deelnemers kunnen implementeren. Zo kunnen ze resultaat zien. Het gaat dus echt bij een challenge om de actie.
Als ze dat ook daadwerkelijk gaan zien, willen ze verder met jou in dat proces.
Daarnaast gaan gevorderde of hele drukke ondernemers ook vaak geen challenge meer doen. Daar maken ze geen tijd voor vrij.
Een challenge is perfect voor startende ondernemers, mensen die de tijd kunnen nemen om door een challenge heen te gaan en gericht zijn op actie.
1. Bepaal het onderwerp
Je kan in een challenge mensen nieuwe skills laten ontwikkelen of dingen laten maken die nodig zijn voordat ze met jou in zee gaan. Denk aan mijn eigen challenge over het laten nadenken over een online programma aanbod.
Daarnaast kan je een klein beetje weggeven van wat je doet. Zo leren mensen jou en je aanbod kennen.
2. De lengte
Ik zou een challenge niet te lang maken. Tussen de 3 en 7 dagen. Mijn challenges zijn altijd 4 dagen. De laatste dag vallen er altijd wel mensen af. Houd challenges daarom kort.
3. Techniek
Ik geef challenges met WebinarGeek. Hier kan je een serie aanmaken met verschillende episodes. Ze hoeven deelnemers zich maar een keer aan te melden en zijn dan gelijk lid van de 4 challenge dagen. Fijne is dat je al je emails kan automatiseren in Webinargeek.
4. Interactie
Denk na over interactie tijdens je challenge. Ik laat mensen hun opdracht naar mij versturen op Instagram. Dat zorgt voor goede connectie met de klant en ook dat mijn Instagram volgers snel groeien tijdens een challenge. Die kan je weer later opvolgen voor sales.
5. Leads
Hoe kom je aan leads voor je challenge? Hoe meer mensen in je challenge hoe succesvoller! Zelf adverteer ik naar de challenge, maak content over de challenge en stuur nieuwsbrieven. 80% van mijn leads komen via advertenties.
In mijn 4 daagse challenge ‘Kickstart je Online Programma’ ga je je online programma ontwikkelen. Ik beloof je... dit gaat super inspirerend worden en je gaat direct tot actie komen!
In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant.
Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren.
In deze 4 daagse challenge live training zet je de 4 belangrijkste stappen voor het maken van succesvol online programma in een drukke markt, waar mensen écht op zitten te wachten
75% Complete
Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.