Boeklancering: zo lanceer je jouw boek succesvol

Een boek schrijven is een ding, maar hoe zet je het succesvol in de wereld? Een boeklancering zorgt ervoor dat je boek de aandacht krijgt die het verdient. Hier neem ik je mee in mijn boeklancering en hoe je jouw boek succesvol in de markt zet: 

Wat is een boeklancering?

Een boeklancering is een strategische marketingcampagne waarmee je je boek succesvol introduceert op de markt. In plaats van je boek stilletjes online te plaatsen, creëer je bewust aandacht en momentum.

Het doel: ervoor zorgen dat je doelgroep je boek koopt, leest en doorvertelt. Een succesvolle boeklancering positioneert je als expert in je vakgebied en genereert nieuwe klanten voor je bedrijf.

Wat doe je bij een boeklancering?

Een boeklancering bestaat uit drie concrete fases:

Prelancering (4-8 weken voor publicatie)
- Opbouwen van spanning en verwachting
- Verzamelen van pre-orders
- Contact leggen met influencers en media

Lanceringsevent (publicatieweek)
- Officiële presentatie van het boek
- Media-aandacht genereren...

Verder lezen....

Hoe schrijf ik een boek? - Een stappenplan

 Een boek schrijven stond jarenlang op mijn verlanglijstje. Om me heen zag ik steeds meer ondernemers die hun eigen boek uitbrachten. Toch voelde het als iets groots en ongrijpbaars. Tot ik met andere ondernemers in gesprek ging en dacht: dit is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Het is een proces dat je stap voor stap kunt doorlopen, mits je de juiste aanpak kiest. In dit artikel deel ik mijn persoonlijke ervaring en geef ik je een stappenplan en tips om ook jouw boek te schrijven en uit te geven:

Waarom een boek schrijven?

Voor mij was het doel helder: ik wilde expertstatus claimen op het onderwerp ‘lanceren’. Ik wil dat mensen weten: als het over lanceren gaat, dan moet je bij Merel zijn. Ik werk dagelijks met klanten aan hun lanceringen. Een boek is een krachtige manier om jouw visie, methode en expertise tastbaar te maken. Een boek geeft autoriteit, vertrouwen en zorgt voor herkenning in jouw markt. Het is een marketingtool die je helpt jouw diensten beter te verkopen.

Kan...

Verder lezen....

Hoe maak je een Facebook advertentie?

 

 Als ondernemer wil je graag meer klanten, meer bereik en meer impact. Facebook advertenties kunnen daarbij helpen als je ze goed inzet. Zomaar geld tegen advertenties aangooien, zonder strategie, is zonde. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je een Facebook advertentie maakt die aansluit op jouw marketingstrategie en klanten oplevert:

Waarom adverteren op Facebook? 

Facebook en Instagram (META) zijn nog steeds krachtige platforms om jouw ideale klant te bereiken. Niet omdat je daar zomaar even snel iets verkoopt, maar omdat je er een relatie kan opbouwen, zichtbaarheid creëert en de eerste stap zet in jouw funnel.

Let op: Facebook advertenties zijn geen magische oplossing als je geen goed aanbod, geen duidelijke boodschap of geen converterende funnel hebt. Je advertentie is slechts een onderdeel van het geheel.

Wat is het doel van je advertentie? 

Voordat je ook maar een euro uitgeeft, moet je weten wat je doel is. Wil je:

Verder lezen....

Hoe krijg je meer klanten als coach?

Als coach wil je niet alleen een geweldig aanbod hebben, maar ook een constante stroom van nieuwe klanten aantrekken. Toch vinden veel coaches het lastig om zichzelf zichtbaar te maken en hun agenda gevuld te krijgen. In dit artikel leer je hoe je meer klanten kunt werven: 

  1. Positionering en aanbod 
  2. Meer klanten als coach
  3. De coaching funnel

1. Positionering en aanbod 

Voordat je aan de slag gaat met het aantrekken van nieuwe klanten en nadenkt over funnels, advertenties of content, moet je eerst glashelder hebben waar jij voor staat. Dit begint bij je positionering en aanbod.

Vraag jezelf af:

  • Waar wil ik om bekend staan?
  • Welk probleem los ik op voor mijn klanten?
  • Wat maakt mijn aanpak uniek?

Een sterke positionering is het fundament voor al je marketing. Als je voor iedereen probeert te zijn, ben je uiteindelijk voor niemand relevant.

Je niche bepaalt vervolgens voor wie jij zichtbaar wilt zijn en waarmee jij impact wilt maken. Kies niet zomaar iets ‘omdat het goed v...

Verder lezen....

De vier fases van een succesvolle lancering

 

Een succesvolle lancering gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het is een strategisch proces waarbij je je publiek voorbereid, enthousiasme opbouwt, de verkoopfase ingaat en uiteindelijk zorgt voor een sterke afronding. Dit proces is onderverdeeld in vier essentiële fases: PreLaunch, Promotie, PowerLaunch en PostLaunch: 

  1. Wat is lanceren 
  2. Waarom lanceren 
  3. De 4 P’s 
    • PreLaunch
    • Promotie
    • PowerLaunch
    • PostLaunch

Wat is lanceren? 

Een lancering is het proces waarbij een nieuw product, dienst of programma wordt geïntroduceerd bij je doelgroep. Dit gaat verder dan simpelweg iets online zetten en hopen dat mensen het kopen. Een succesvolle lancering wekt nieuwsgierigheid, bouwt momentum op en zorgt ervoor dat mensen klaarstaan om ja te zeggen op het moment dat je aanbod live gaat.

"Een goede lancering is niet zomaar een verkoopmoment. Het is een beweging die je op gang brengt, een verhaal dat je vertelt en een energie die je neerzet."

Waarom lanceren? 

Veel ondernemers bl...

Verder lezen....

Van uurtje-factuurtje naar schaalbaar inkomen

Ik krijg elke dag berichten van coaches, dienstverleners en ondernemers die vastzitten in het uurtje-factuurtje model. Je werkt keihard, maar je omzet blijft hangen. Wil je meer verdienen en tegelijkertijd meer impact maken? Dit is hoe je overstapt van uurtje-factuurtje naar een schaalbaar inkomen:

Wat betekent uurtje-factuurtje?

‘Uurtje-factuurtje’ is een prijsmodel waarbij je als coach een vast bedrag per uur rekent voor je diensten. Je wordt betaald voor de tijd die je direct met een cliënt doorbrengt, ongeacht het resultaat van die sessies.

Dit model voelt vaak logisch, zeker als je net begint. Maar in de praktijk zorgt het ervoor dat je inkomen direct gekoppeld is aan het aantal gewerkte uren. En daar zit het probleem: je uren zijn beperkt, maar je ambitie waarschijnlijk niet.

​​Uurtarief coach 

Wat is een normaal uurtarief voor een coach? Als coach, bijvoorbeeld een business coach of life coach, is het normaal om tussen de €85 en €125 per uur te vragen. Dit is afhankelijk va...

Verder lezen....

Online cursus opnemen - Zelf doen of uitbesteden?

Je gaat je online programma maken! Dan kom je voor de keuze: hoe ga je je online cursus opnemen? Ga je dit zelf doen of wil je dit liever laten uitbesteden? 

  1. Je videos opnemen - De voorbereiding 
  2. Wat heb je nodig om te filmen? 
  3. Je modules opnemen met Canva 
  4. Zelf doen of uitbesteden?
  5. Uitbesteden

1. Je videos opnemen - De voorbereiding 

Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je efficiënter filmt en voorkomt dat je tijd verspilt. Maak een lijst van alle video’s die je wilt opnemen per module en houd de video's kort en krachtig (4-8 minuten is ideaal, maximaal 10 minuten). Schrijf al je modules uit. Hoe beter je script, hoe sneller het opnemen gaat. Vervolgens kun je kiezen tussen:

  • Alles in één keer opnemen, editen en uploaden – Snelste methode.
  • Per module werken – Zorgt voor meer flexibiliteit en creativiteit.

Kijk wat het beste voor jou werkt. Onthoud ook: het hoeft niet perfect te zijn. Je kunt altijd editen, verbeteren en opnieuw beginnen!

2. Wat heb je nodig om te...

Verder lezen....

Hoeveel tijd kost het maken van een online cursus?

Je wilt een online cursus maken, maar misschien vraag je je af hoeveel tijd dit kost. Hier lees je hoeveel tijd het maken van je programma kost en ook hoe dit sneller kan:

Het hebben van een online cursus zorgt ervoor dat je jouw aanbod schaalbaar kan maken. Misschien zit je op dit moment vol met 1:1 klanten en wil je jouw kennis met meer mensen kunnen delen. Het hebben van een online programma biedt deze mogelijkheid! 

Misschien kan het maken hiervan overweldigend zijn, omdat je niet weet waar te beginnen. Of hoeveel dit kost. Ik heb honderden mensen geholpen met het opzetten van hun online programma. Hier lees je wat je kan verwachten en hoeveel tijd je ongeveer kwijt zal zijn:

Tijdsinvestering voor je online programma

Je online aanbod bedenken

Tijdens de voorbereiding van je online programma moet je keuzes maken over je aanbod, je salespagina maken en je voorbereiden op de lancering. Houdt dan in gedachten dat je met een halve dag in de week al de nodige voortgang kan maken. 

...
Verder lezen....

ChatGPT prompts - Voor jouw online business

ChatGPT kan je enorm helpen met je online business. Je moet wel weten hoe je de juiste vragen moet stellen - oftewel je prompts. Hier lees je alles over ChatGPT prompts en welke prompts je kunt gebruiken om jouw online bedrijf te laten groeien:

Wat is ChatGPT

ChatGPT is een AI tool ontwikkeld door OpenAI in 2022. De tool is inmiddels in veel bedrijven al niet meer weg te denken. 

De A.I. tool kan je zien als een virtuele assistent die al jouw vragen beantwoordt. Het is getraind om taal uit te wisselen met de gebruikers en wordt constant doorontwikkeld. 

De kwaliteit van de antwoorden hangt sterk af van de manier waarop je vragen stelt – dit noemen we prompts.

Wat zijn ChatGPT prompts?

ChatGPT prompts zijn instructies die je aan ChatGPT geeft om gerichte en nuttige antwoorden te krijgen. Hoe beter je prompt, hoe beter en relevanter het antwoord. 

De juiste prompt kan helpen bij het schrijven van content, marketingstrategieën en zelfs met het opzetten van een online programma. Maa...

Verder lezen....

Fathom AI Review - Zo bespaar ik honderden uren met deze AI notetaker

Fathom AI is een AI tool dat ik dagelijks gebruik in mijn online bedrijf. Hier lees je mijn Fathom AI review en hoe jij het ook kan gebruiken: 

Als online ondernemer ben ik altijd op zoek naar manieren om efficiënter te werken. Ik ben dan ook gek op de laatste AI tools, omdat ik zie wat een verschil het kan maken. 

Mijn laatste AI toevoeging is Fathom AI - een notitiemaker op basis van AI. Na deze uitgebreid getest te hebben deel ik hier mijn ervaringen.

Wat is Fathom AI? 

Fathom AI is een meeting assistent op basis van AI die je meetings automatisch opneemt, transcribeert en samenvat. Het werkt met Zoom-, Google Meet- en Microsoft Teams-vergaderingen. 

Met Fathom AI kun je je volledig richten op je gesprek, terwijl Fathom de notities voor zijn rekening neemt. Je krijgt niet alleen transcripties van je meetings, maar ook actiepunten, taken en andere belangrijke informatie.

Waarom Fathom AI? 

Nederlandse vertalingen 

Fathom AI ondersteunt maar liefst 28 talen, waaronder sinds ko...

Verder lezen....
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Close

75% Complete

My gift to you...

Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.